• Får 302 (dk) Smerten

    31 Oct - 02 Nov
    Smerten
  • [Gallery not found]

Information

Smerten 31 Oct - 02 Nov kl. 20.00 120kr/70kr/40kr + gebyr Køb billet

Media

  • Smerten
  • [Gallery not found]

Om Smerten

Billederne af kvindens beretning og hendes overvejelser står grumt og afklaret i Ulla Henningsens gradvise afdækning af teksten, i rytmiske kadencer som var det et partitur.
Gregers DH. Læs den hele anmeldelse her

Ulla Henningsen spiller åndeløst betagende. Med denne uafrystelige præstation formår Ulla Henningsen at trænge forbi intimteatrets svære nærhedsbarriere og ind gennem tilskuerpanseret — ind til den særlige sårbarhed, som ellers kun mennesker, man elsker, kan nå ind til.
Anne Middelboe Christensen. Læs hele anmeldelsen her

Solopræstation af rang.
Weekendavisen


Stor præstation af Ulla Henningsen gør Marguerite Duras’ monolog »Smerten« på Teater Får302 til et rystende dokument over krigens ofre
.
Jacob Steen Olsen, Berlingske Tidende

Nogen smukkere og mere intens forestilling skal man lede længe efter. Den er så stille som en af Vilhelm Hammershøis stuer, malet i nabolaget i Frederiksstaden.
Knud Cornelius, Frederiksborg Amts avis.


Madeleine Røn Juuls iscenesættelse er velgørende stram og enkel, hvem er mere oplagt til at begive sig ind i denne nærkamp med død og afstumpethed og en hulens masse ord end Ulla Henningsen med hendes nærvær og nagende sans for sindets mørke?

Politiken

Ulla Henningsen spiller helt formidabelt.
Kulturkapellet

 

Foråret 1945. Paris befries. Marguerite venter på livstegn fra sin mand, som sidder i tysk koncentrationslejr. For dem, som venter, er krigen endnu ikke slut.

Oplev Ulla Henningsen i en gribende, selvbiografisk kvindeskildring, skrevet af den kontroversielle, franske forfatter Marguerite Duras, kendt for bl.a ”Hiroshima min elskede” og ”Elskeren”.

Marguerite Duras kan som få dissekere sanselighedens væsen, og med instruktør Madeleine Røn Juuls uforskønnende instruktørgreb og skuespillerinden Ulla Henningsens altid intense tilstedeværelse bliver SMERTEN kvindens historie i krigen.

Smerten er dramatiseret af Lucas Svensson, en af Sveriges moderne og mest velestimerede dramatikere.
MED: Ulla Henningsen – modtager af 2 Reumerter
INSTRUKTØR: Madeleine Røn Juul – Reumertvinder
DRAMATIKER: Lucas Svensson – modtager af den prestigefyldte Henrik Ibsen prisen 2009
OVERSÆTTER & DRAMATURG: Louise W. Hassing
SCENOGRAFI & LYS: Kisser Rosenquist

 

OM SKUESPILLEREN

 ULLA HENNINGSEN
Ulla Henningsen er uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater i 1973. Hendes folkelige gennembrud kom med rollen som Iben Skjold Hansen i Matador, og hun vakte desuden opmærksomhed med rollen som Liva Weel i tv-serien KALD MIG LIVA. Ulla Henningsen har spillet en lang række store kvinderoller på danske teaterscener og har modtaget to Reumert-priser: bedste kvindelige hovedrolle i DØDSDANSEN (2004) og for sin kvindelige birolle i WOYZECK (2001), begge opsætninger på Betty Nansen. Hun har desuden markeret sig i revyer og musicals. Ulla Henningsen har yderligere haft stor succes inden for jazzmusikkens verden, hvor hun har samarbejdet med bl.a. Nikolaj Nørlund og Nikolaj Hess.

 

OM INSTRUKTØREN

MADELEINE RØN JUUL. Født 1956. Uddannet sceneinstruktør fra Statens Teaterskole i 1984.
Har siden instrueret mere end 80 forestillinger for teatre i Danmark og Norge og over 30 radiospil for Danmarks Radio. Hun var 2004- 2008 direktør for Aarhus Teater. Tidligere var hun dramaturg på Radioteatret.  Hun har i særlig grad præget det moderne repertoire med sine uforskønnede, sanselige portrætter af nutidsmennesker som i opsætningen af Elo Sjøgrens Niagara i Radioteatret (1992) og Line Knutzons DE USYNLIGE VENNER på Det Kongelige Teater (1992). Af andre arbejder kan nævnes Ionescos STOLENE(1996) og WIENERBALLADER (2010) og MANSON (2011) på Det Kongelige Teater og Noréns PERSONKREDS 3 på Edison (1998). Madeleine modtog i 1999 en Reumert som årets bedste instruktør for PERSONKREDS 3.

 

OM DRAMATIKEREN

LUCAS SVENSSON. Dramatiker. Født 1973. Uddannet på Dramatiska Institutet, Stockholm. Har arbejdet for bla. Unga Klara, Malmö Dramatiska teater, Teater Galeasen, Göteborgs Stadsteater mfl. i perioden 2003 til 2010 Husdramatiker på Dramaten under Staffan Valdemar Holm. Lucas Svensson er en af Skandinaviens mest anerkendte dramatikere. Hans stykker kredser altid om menneskets plads i det moderne samfund. Dets udsathed, dets rodløshed. Samtidig bliver det personlige aldrig privat i hans stykker. Han kredser om nutidens akutte problemer, men undersøger også de steder vi kommer fra: 1900-tallets politiske og psykologiske skæringspunkter. Af dramatiske værker kan nævnes DE FRUSNA PÅ TORGET(Uppsala Stadsteater 2005), BRODER HUND (Teater Galeasen 2006), PARK AVENY (Göteborgs Stadsteater 2008), samt til Dramaten (i udvalg) FALLNA FRÅN MÅNEN (2003), STRÖMMING PÅ CATTELIN (2004), SYMPATI FÖR DJÄVULEN (2005 i samarbejde med Stockholms stadsteater) LE WEEK-END (2005), KLAUS ONT ERIKA (2006), BLOTTERA OCH PARASITER (2007), SVENSKT LANDSKAP MED KINESISKA DETALJER (2008). Lucas modtog i 2005 Expressens pris Heffaklumpen for stykket PETTER OCH LOTTA OH STORE LANDSVÄGEN. ”MARIA CALLAS – OBESVARAT LIV” på Stockholms Stadsteater (2010) og ”FLICKAN OCH TESTAMENTET” på Sveriges radioteater (2011). Har premiere på den store opgave: ”OLOF PALME – EN PJÄS FRÅN SVERIGE” på Stockholms Stadsteater i januar 2012. I 2009 fik han Henrik Ibsenprisen. I 2010 sad han i August Juryen i Sverige. Hans dramatik spilles i bla. Tyskland, Danmark, Serbien og Rusland.

 

OM FORFATTEREN

MARGURITE DURAS (1914-1996)
Fransk forfatter og filminstruktør. Født og opvokset i daværende franske Indokina (idag Vietnam).Duras skrev alt fra noveller, dramatiske værker til scenen og til film samt romaner. Mest kendt er hun for HIROSHIMA MIN ELSKEDE (1960) og ELSKEREN (1984), som beskriver hendes ungdomsaffære med en kinesisk mand. Romanen vandt en Goncourt Prisen i 1984 og filmatiseringen af den blev en stor publikumssucces i 1992.
SMERTEN (La Douleur) udkom i 1985 og er en kontroversiel og semi-autobiografisk roman baseret på dagsbogsoptegnelser fra Anden Verdenkrig. Duras påstod selv, at glemt at have skrevet dagbogen, men de fleste kritikere i dag mener at hendes hensigt var at skabe forvirring omkring fiktionen og selvbiografien i værket.